Svar: Tykkebevægelser men svært ved klumper

11. december 2018

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at din dreng er begyndt at lave tyggebevægelser nu - det er netop tegn på, at han begynder at blive klar til mad med lidt mere bid og tyggemodstand.

Man taler om, at der i forhold til mad er et "kritisk vindue" i 7-8 måneders alderen. I denne alder begynder barnet netop at kunne bruge sine kæber mere bevidst og vil begyndte at lave tyggebevægelser, præcis som du beskriver - og det er vigtigt at udnytte dette. Samtidig vil børn i denne alder ofte have en naturlig lyst til at putte i munden og smage på ting - det gælder deres legetøj, men det gælder også mad. Derfor er det en god alder at introducere barnet for nye smage, fordi det vil være med til at forebygge kræsenhed senere hen. Jo mere forskelligt børn smager i denne alder, jo bedre er det...

Så netop nu i 7-8 måneders alderen er det derfor rigtig godt, hvis du kan begynde at give ham mad med mere struktur og mad, som gradvist gøres grovere og giver lidt mere tyggemodstand, så han styrkes mundmotorisk, men det også vigtigt, at du tilbyder ham mange forskellige smagsoplevelser. Du skal derfor have fokus på især smag og konsistens netop nu...

Børn som ammes, vil ofte have en ret veludviklet kæbemuskulatur, og derfor er det rigtig godt, at du har ammet så længe som du har! Det vil være med til at styrke ham og kan gøre det lettere for ham at komme igang med mad med lidt mere bid.Det er dog helt naturligt, hvis han stadig har brug for tid - og derfor er det godt, hvis du kan lave hans grød og mos cremet og så skabe struktur ved at tilsætte hakket kød og fisk, lidt kogte ris og f.eks. som du gør - tilsætte lidt gryn eller flager til f.eks. hans frugtmos. I begyndelsen er det fint, at maden han tilbydes stadig kan synkes, men at han stille og roligt begynder at fornemme, at der er lidt struktur, som han skal ...

Annonce

... arbejde lidt mere med. Og gradvist kan kød, fisk, ris osv. fylde mere og mere og derefter kan du gå over til at mose gradvist mere og mere med en gaffel, så maden bliver mindre og mindre cremet.

På sigt vil det ofte hjælpe ham, hvis den mad, som gives på ske - mere eller mindre kan synkes - og den mad som du giver ham med fingrene eller på en gaffel, skal arbejdes lidt mere med. Måden du serverer maden på kan på den måde hjælpe ham med til at finde ud af, hvordan han skal arbejde og bearbejde det. Og når han i 8 måneders alderen begynder med små brødhapsere, så vil de i begyndelsen skulle være ganske små, så det næsten er "krummer" og gradvist gøres de større. Og det vil ofte også hjælpe ham, hvis du her kan give ham maden ind i siden af munden med dine fingre, så han med det samme kan tygge sammen (den at du bliver bidt ;)) og ikke først skal finde ud af at bevæge det med tungen fra midten af munden og over i siden for at tygge...

Han kan have glæde af en babyfeeder, hvis det er meget svært for ham at kapere bløde frugtstykker og lignende. Det giver ikke det samme som at sidde med maden direkte, men det kan naturligt være en hjælp en overgang - og det er bedre end at du slet ikke lader ham sidde med noget i hånden selv :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

I stedet for at give ham bondebrød opblødt i mme, så vil jeg anbefale, at du laver øllebrød til ham. Det er en cremet grød, som han godt kan synke og samtidig kan han så vænnes til rugbrødssmagen, så han kender denne, når det i 8 måneders alderen bliver tid til at forøge med lidt små brødhapsere. Du kan også lave ristede rugbrødsbjælker til ham, som han kan sidde med i hånden og gumle på selv. Og sørge for at udskifte disse, når de bliver for snaskede...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og rigtig god appetit.

Rigtig god jul til jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin